شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: با وجود تمرکز صنعت به چیپ‌های کارآمد در سال‌های اخیر، شرکت اینتل، طرح‌های جدید پردازشگران سرعت بالا که شامل نخستین نمونه چیپ ترافلاپ است را در«نمایشگاه توسعه ای اینتل» به نمایش گذاشت.

مدیر ارشد اجرایی اینتل پاول آتلینی اعلام کرد که محبوبیت وب‌سایت‌های اشتراک ویدیو، افزایش نیاز به سرعت را ثابت می‌کند.

وی در این کنفرانس گفت: دانلود 60 ثانیه‌ای ویدیو کلیپ، بر بیش از 80 درصد قدرت پنتیوم M سال 2003 اینتل و حدود نیمی از قدرت پنتیوم 4 فصل 2004 شرکت فشار وارد می‌کند.

ویدیو کلیپ مشابه تنها بر درصد کمی از Core 2 Duo، پردازشگر کامپیوتر برتر فعلی شرکت اینتل، تأثیر می‌گذارد.

وی افزود، این تقاضا در ماه‌های آینده، به دلیل قیمت کمکوردرهای High-Definition که پیش‌بینی‌ می‌شود به قیمت پایین‌تر از 1000 دلار آمریکا در فصل تعطیلات برسد، رشد خود را ادامه خواهد داد. بازی‌های ویدیویی پیچیده و سیستم‌عامل‌های نسل بعدی مثل ویستای مایکروسافت و OSX اپل نیز نیاز به سرعت پردازش را افزایش می‌دهند.

اپل در اولین حضور خود در نمایشگاه اینتل گزارش می‌دهد که اکنون، مجموعه کامپیوترهای مکینتاش کامل خود را به ریزپردازنده‌های اینتل انتقال داده است.

فیل اسکیلر رئیس بازاریابی جهانی اپل گفت، پردازش سریع و توان مصرف کم چیپ، به اپل این اجازه را می‌دهد که محصولات تولیدی خود را در پشت یک مانیتور صفحه صاف قرار دهد.

پاسخ کوتاه اینتل به رشد رقابت کامپیوتری، چیپ چهارهسته‌ای است که به منظور استفاده در سرورها و تامین نیاز بازیکنان حرفه‌ای تا ماه نوامبر و برای عرضه بیشتر در فصل اول سال 2007 طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

در ردیف میانی، اینتل به منظور پیشرفت در محاسبات کامپیوتری فوتونی در مقیاس چیپ با کمک لیزر که هفته پیش معرفی شده، تلاش می‌کند و پاسخ بلند می‌تواند نخستین نمونه به اندازه یک فریزبی، چیپی با سرعت‌ ترافلاپس باشد که آتلینی در کنفرانس به نمایش گذاشت.

آتلینی گفت:این چیپ می‌تواند، قدرت پردازش سوپر کامپیوتری به اندازه یک اتاق را شکست دهد و به کارهای داده متمرکز همانند جست‌وجوی ویدیویی بلادرنگ و ترجمه متن فوری زبان‌ها قادر سازد. چیپ، 80 هسته را در قطعه واحدی کار می‌گذارد و 10 گیگا‌فلاپس پردازش را در سرعت 3.1 گیگاهرتز اجرا می‌کند و یک وات برق مصرف می‌کند.

لوییز باروسو  مهندس برجسته گوگل گفت، مراکز داده بزرگ نیاز به تغذیه این کامپیوترهای سریع دارند که هنوز به کارایی و قدرت زیاد احتیاج دارند.

وی در نمایشگاه گفت: امروزه یکی از بزرگترین اتلاف برق کامپیوتری، منبع تغذیه است که تنها با 55 تا 70 درصد کارایی کار می‌کند زیرا ولتاژهای متفاوت کامپیوتر را تأمین می‌کند. در مقابل، یک خط تک‌ولتاژ می‌تواند 12 ولت را در 90 درصد کارایی فراهم کند.

راتنر مدیر ارشد تکنولوژی اینتل گفت: در سطح مرکز داده کامل، حدود دوسوم توان تولید شده توسط گرما هدر می‌رود. حتی راه‌حل باروسو  فقط مجموعه را تا 50 درصد کارایی بالا می‌برد.

راتنر افزود: پس مهندسان اینتل بر روی قدرت معکوس کننده‌ای کار می‌کنند که مراحل زائد را حذف می‌کند و قدرت DC ولتاژ را در 90 درصد کارایی فراهم می‌کند. این اصلاح به شرکت‌ها اجازه اجرای 60 درصد اکثر سرورها را در هر مگاوات می‌دهد و یا می‌گذارد تا تعداد سرورها را ثابت نگه دارند و نیز صورت‌حساب برق ارزان‌تری را پرداخت کنند.

کد خبر 12688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز